Orionin koodi III: Projektipohjainen koodaus
- Projektin Suunnittelu ja Koodin Organisointi
- Kurssin aluksi käydään läpi projektisuunnitelman laatiminen, ohjelman tarpeiden määrittely ja koodin organisoinnin periaatteet.
- Selkeästi jäsennelty rakenne auttaa oppilaita hahmottamaan projektin vaiheet ja osa-alueet.
- Virheenkorjaus ja Koodin Testaus
- Käytännön ohjeita ja vinkkejä yleisimpien virheiden tunnistamiseen ja virheenkorjaukseen.
- Koodin testauksen periaatteet, kuten yksikkötestaus ja virheiden paikallistaminen.
- Ohjelmoinnin Parhaat Käytännöt
- Selkeyteen, uudelleenkäytettävyyteen ja tehokkuuteen liittyviä periaatteita, kuten kommentointi, selkeät muuttujanimet ja toistuvan koodin vähentäminen.
- Ohjelmoinnin standardien noudattaminen ja ylläpidettävän koodin kirjoittaminen.
- Sovelluksen Rakentaminen
- Oppilaat pääsevät soveltamaan osaamistaan rakentamalla oman ohjelman tai sovelluksen. Esimerkkejä projektivaihtoehdoista:
- Laskuri: Peruslaskutoimituksia tekevä ohjelma.
- Muistikirjasovellus: Sovellus, jossa voi lisätä ja tallentaa muistiinpanoja.
- Yksinkertainen peli: Esimerkiksi arvailupeli tai tekstipohjainen seikkailupeli.
- Oppilaat pääsevät soveltamaan osaamistaan rakentamalla oman ohjelman tai sovelluksen. Esimerkkejä projektivaihtoehdoista:
Projektin jokaisessa vaiheessa keskitytään koodin suunnitteluun, testaamiseen ja parannuksiin, jotta sovelluksesta tulee toimiva ja helposti ylläpidettävä.
Orionin koodi 3 on osa kolmen kurssin kokonaisuutta, tutustu myös Orionin koodi 2 ja Orionin koodi 1 anteihin. Kursseja voi käydä myös erikseen. Tärkeintä on oma mielenkiinto aihealuetta kohtaan.
Muita tutustumisen arvoisia sivuja koodaajille ovat mm.
GeeksforGeeks, Hyvä resurssi syvällisiin selityksiin ohjelmoinnista ja tietorakenteista.
W3Schools, Yksi suosituimmista resursseista peruskielien, kuten Pythonin, Javan ja C++:n oppimiseen.
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.